Szempontok szerinti
szöveges értékelés
1. A projekt újszerű elemei
számunkra:
- Biotermesztés, öngyógyító
növénytársulások megismerése
- A földművelés, állattartás folyamatainak gyakorlása,
megtanulása
- A kézműves kismesterségek fortélyainak elsajátítása
- Komplex életvitel elemeinek átadása
- Holisztikus szemlélet kialakítására való törekvés
- Értékesítés, értékorientált szemlélet
2. A fejlesztő tevékenység:
- A program szempontjából
a fent említett új tartalmakat jelenti
- A tanulók tekintetében: gondolkodás, szervezés,
állóképesség, szemléletmód váltás, önállóságra
nevelés
3. A tervezés során a költségbecslés és a széles
tevékenységi skála okozott gondokat, valamint
a különböző igények és lehetőségek összehangolása.
A megvalósítás során:
- a speciális számlázás
- a készpénzes vásárlás nehezítettsége
- a bizonytalan, néha egymásnak ellentmondó információk
- a finanszírozás késése
- a szerződések bonyolult nyelvezete
- a tenderkiírások késése
- az időjárás okozta hátráltatás
- a magas talajvíz
- az építési engedélyek késése
- a kapcsolattartás elégtelenségei néhány partnerszervezetünk
kontaktszemélyeivel
- a minimálbér kétszeri emelkedése
4. Eredmények:
ˇ A célcsoportok, azaz az iskola tanulói szempontjából
kettős:
- a kézműves foglalkozások szervezettsége, szakszerűsége
sikert és sikerélményt eredményezett
- a föld megművelésének lehetetlensége, az állat
férőhelyek engedélyének késése miatt az állatok
beszerzésének tolódása sok elkeseredést és kiábrándulást
okozott (3 szakmai vezető hagyott itt minket)
ˇ A programfejlesztés szempontjából
hasznos lesz, mert erre építve létre fogunk tudni
hozni egy mezőgazdasági irányultságú speciális
szakiskolát.
ˇ Az eddig megjelent alkalmi
partnerek két csoportba sorolhatók:
- empátiával teli segítőkészség
- gyors, szinte mérlegelés nélküli teljes elutasítás
Az a baj, hogy az utóbbiból volt több. Az előbbiek
azonban láthatóan hosszú távú partnereinkké válnak.
ˇ A társadalmi hatás még
nem igazán érzékelhető a program nehézkes beindulása
miatt.
5. Eltérés
a tervezettől:
Időbeli: jelentős eltérések
- központi csúszások
- hátráltató időjárási tényezők
- a hivatali bürokrácia miatt
Felhasználási:
- a finanszírozás késése
- a számlázás megtagadása miatt
6. A konzorciumi partnerekkel
való együttműködés nem azonos mértékben hatékony.
Akikkel igen, azokkal hosszú távon fenn
fog maradni. A kapcsolattartás elsősorban mobiltelefonon
történik. Ezen kívül személyes találkozás és levelezés
útján.
7. Eszközbeszerzés:
- Mezőgazdasági szerszámokból
jobb minőségű, időállóbb darabokat tudtunk beszerezni.
A régiekkel kiegészítve már több gyerek tud egyidejűleg
dolgozni.
- A faanyag és a megmunkáló szerszámok az ólak
építéséhez kellenek, de az engedélyezési eljárás
elhúzódása miatt csak részben tudtuk felhasználni.
8. A terveink szerint erre a programra
építhető speciális szakiskola tantervének tervezése,
gyakorlati próbálgatása folyik most. Ezért a résztvevő
pedagógusok a rövidesen szükségessé váló ismereteket
szerzik most meg.
9. A programra épülve mezőgazdasági
irányultságú speciális szakiskola létrehozásáról
több tárgyalást folytattam már a fenntartóval.
A jelenlegi vezetőség támogatja törekvésünket,
Új iskolánk elkészülte után egy évvel lehetőséget
lát a megvalósításra. A köztes időben a legfőbb
konzorciumi tagunk, a Móri Cívis Kht. segít fenntartani
a programot munkaerő- és takarmánytámogatással.
A közművelődési Szervező Iroda szakembere, heti
2 órában, a jövőben is szervez iskolánknak kézműves
foglalkozásokat intézménye támogatásával, a jelenlegi
vezetés ígérete szerint.
Jelenleg a helyi önkormányzattal együttműködve,
bővítettük a projektet egy üvegház és palántanevelő
részleg kialakításával, mely hosszú távú együttműködést
eredményezhet és biztosíthatja a munka folytonosságát.
|