I.6. A PROJEKT
I.6.1.
A
PROJEKT BEMUTATÁSA
I.6.1.1.
A projekt címe:
"Tedd és tanulj a diákgazdaságban"
I.6.1.2.
A projekt helyszíne:
Magyarország,
Közép-dunántúli Régió, Fejér megye, Mór
I.6.1.3.
A projekt rövid leírása
Összetett
program keretében leképezzük a háztáji gazdálkodás,
tervezési, növénytermesztési, állattartási feladatait
a tanulás, megvalósítás, értékesítés folyamataiban.
Kiemelt hangsúlyt kap a programban a korosztályok
és a nemek közötti munkamegosztás.
Természetes anyagokból a család szükségleteinek
megfelelő eszközök, tárgyak,
- terménytárolás, készítéséhez szükséges ismeretek
elsajátítása.
I.6.1.4. Célkitűzések
1. A Pedagógiai program továbbfejlesztése annak
érdekében, hogy
-a végzett tanulók munkaerő-piaci esélyei növekedjenek,
-szakképzésben való továbbtanulásra előkészüljenek,
-családi gazdálkodással életminőségül javuljon,
-társadalmi integrációjuk iskoláskorban megkezdődjön.
2.
Támogatási kör kialakítása, mely maga is érdekelt
a program fenntartásában.
3.
Folyamatos információadás, és konzultációs lehetőség
online.
I.6.1.5.
Helyzetelemzés
Az
iskolai népesség enyhe fokban fogyatékos, ebből
23,8 % roma származású tanuló.
Körzeti feladatot látunk el, 13 településről fogadunk
gyermekeket.
Tanulólétszámunk az elmúlt 8 évben nő, a 2000/2001-es
tanévben 88 fő.
Mór lakosságszáma 14.559, Mór körzetének lakosságszáma
22.037 fő.
A térségben más ilyen típusú önálló iskola nem
működik.
Az intézményt 2001. szeptember 1-től kezdődően
1-8 évfolyamos általános iskola és 2 évfolyamos
előkészítő szakiskolaként kívánja működtetni a
fenntartó Fejér Megyei Önkormányzat.
A
tanulók otthoni körülményei rosszak - szűk, komfort
nélküli lakások, tömeges együttéléssel. A szülők
italoznak, és a létfeltételek rovására dohányoznak.
Jellemző a szegénység, az igénytelenség és a céltalanság.
Munkanélküliségüket betegségük, és alacsony értelmi
képességük, iskolai végzettségük okozza.
Pedagógiai programunk alapgondolata a nevelés.
Az értelmi fogyatékosok felnőtt életének ez a
biztosítéka. Ezért magas óraszámot kapott az Életvitel
és gyakorlati foglalkozás tantárgy, melynek keretében
kicsi területen konyhakertművelés is folyt. Fejér
megyében szakképzési lehetőségünk szűk körű (varrómunkás,
falazó kőműves, gépi fafeldolgozó). A gyárakban
keveset vesznek fel közülük. A növénytermesztés
és állatgondozás a gyengébbek számára is elsajátítható,
és elhelyezkedési lehetőséget jelent. A családi
gazdálkodás, önellátás is túlélést eredményez.
A mezőgazdaság átalakulóban van. Az állami gazdaság
felbomlása után az APV RT. Tartós bérletre ad
ki 2000 ha földterületet.
A móri borvidéken 1000 ha-t meghaladó gyümölcs-
és szőlőültetvény, konzervipari kapacitás van.
Igényli az ismeretekkel rendelkező kézi munkaerőt.
Az épeknél érvényesül az ipari üzemek elszívó
hatása, ezért hely teremtődik a fogyatékkal élőknek.
A jobb képességűek önállóan is el tudnak helyezkedni,
a támaszra szorulók számára a Móri Cívis Kht.
szervez munkalehetőséget. Az értelmi fogyatékosok
aránya az iskoláskorúak között évek óta emelkedik.
Náluk is, és a roma családokban is magas a gyermekszám.
Fel kell készíteni őket olyan munkavégzésre, amit
képességeik és életstílusuk lehetővé tesz, hogy
ne az eltartottak számát gyarapítsák.
I.6.1.6.
A projekt részletes leírása
A
pedagógiai program általános célkitűzései a "Tedd
és tanulj a diákgazdaságban" vonatkozásában
-
Eredményes társadalmi beilleszkedés feltételeinek
megteremtése.
- Önálló életvezetési technikák elsajátítása
- Szülők, családok bevonása a közös tevékenységbe
- Biztos tájékozódás az élő környezetben.
- Környezetvédelmi technikák elsajátítása
- Gondolkozási képességek fejlesztése
Ok - okozat
Időbeli tájékozódás
- Felkészítés a továbbtanulásra
- Önképviselet, véleménynyilvánítás
- Állóképesség, erőnlét, kitartás, akarat } fejlesz-
- Edzettség, tudatos koncentráció, monotónia-tűrés
} tése
A kerettanterv alapján a helyi tantervben környezetismeret
tantárgyban 1-4. osztályban, természetismeret
tantárgyban 5-10. osztályban oldjuk meg az elméleti
felkészítést az élő és élettelen természet témaköreiben.
Osztályfőnöki órák témaköreiben helyet kapnak
a gazdálkodási, vállalkozási ismeretek.
A program megvalósítása
Életvitel
és gyakorlati foglalkozás, szakkör és napközis
tábor keretében.
Az előkészítés során a pedagógusok és pedagógiai
munkát segítők speciális felkészítésen vesznek
részt. A szerzett ismereteket Természetismeret,
Életvitel és gyakorlati foglalkozás órákon átadják
a tanulóknak, akik csoportonként tevékenységi
tervet készítenek, mely tartalmazza
- a termelni kívánt növények kiválasztását
- a talaj-előkészítést
- a vetési sorrendet és vetőmagszükségletet
- a biotermelés feltételeit
- a munkamegosztást
- a termény felhasználási módját
- a szükséges eszközöket
A terveket egyeztetik a többi csoporttal, együttműködő
szülők képviselőivel, és a konzorcium tagjaival.
A létrejött megállapodás értelmében elkezdődik
a szerszámok és vetőmagok és faanyagok beszerzése.
Amint az időjárás lehetővé teszi kerítésépítés,
és talaj-előkészítés veszi kezdetét. A vetést
és folyamatos gondozást a heti egy-egy napra tömbösített
Életvitel és gyakorlati foglalkozáson és Gazda-szakkörön
végzik.
Havonta két alkalommal minden nevelő kimegy dolgozni
a tanulókkal, hogy nyomon kövessék a munkálatokat,
és szükség esetén szakszerűen helyettesíteni tudjanak.
A tanulók minden alkalommal saját munkájukat rögzítve
naplót vezetnek, a csoportvezető nevelők pedig
a csoport tevékenységéről.
Egy-egy szakasz lezárásakor munkaértekezleten
elemzik az elvégzett feladatok eredményességét,
a tapasztalatok alapján korrigálják a tervet,
és a következő három hónap tevékenységi irányát
kijelölik a konzorcium képviselőinek jelenlétében.
A program kezdetekor megnyitott Weblapon folyamatos
tájékoztatást adunk az ese-ményekről. Májusban
elkezdjük az ólak építését nyúl, kecske, birka,
baromfi, sertés számára. Júniusban takarmány és
állatbeszerzés indul el. Terményeink egy részét
felhasználjuk, egy részét tartósítjuk, egy részét
értékesítjük! A hulladékot folyamatosan komposztáljuk.
Biotermelést folytatunk. A tanév végén áttekintés,
értékelés, minősítés.
Június - július - augusztus hónapokban a növények
és állatok gondozását a napközis tábor résztvevői
látják el.
Ezen kívül
- alapanyagot gyűjtenek a kézműves foglalkozásokhoz,
- ismerkednek erdő - mező növényeivel, állataival,
- kézműves foglalkozásokon vesznek részt a város
általános iskoláival együtt 2
héten át.
Mór város kézműves táborában. A tanulók létszámától
függően 2-3 nevelő és egy tálaló szakács működik
közre. A tábor az addigi tevékenység áttekintésével
zárul. A szeptember az állattartás folyamatosságának,
és a betakarítás megtervezésének célkitűzésével
indul, és folytatódik október végéig. Itt áttekintjük
egész növénytermesztésünk eredményeit, és levonjuk
a következő ciklusban hasznosítható tanulságokat.
A felhasználás három tényezőjét (fogyasztás, tartósítás,
értékesítés) alkalmazva és értékelve.
Télre az állatainkat egy-egy vállalkozó családnál
helyezzük el. Etetőanyagot biztosítunk, illetve
hasznát ez időre átengedjük. Novemberben és decemberben
karácsonyra készülve ajándéktárgyakat készítünk
a gyűjtött anyagokból. Januárban számadást készítünk
az elmúlt évről. A tapasztalatok tükrében megtervezzük
a következő év termelését az előzőt továbbfejlesztve.
Az alsó tagozatosok nem vesznek részt a termelőmunkában.
Környezetismeret óráikat tartják kint, ha a téma
megkívánja.
I.6.1.7
Projektmenedzsment
1. A Gárdonyi Géza Általános Iskola
nevelőtestülete dolgozta ki a pedagógiai program
továbbfejlesztését, és megvalósítja a tanulókkal
elméleti és gyakorlati síkon. Tanítási órák és
szakkör keretében biztosítja a program folyamatosságát.
2.
Fejér Megyei Önkormányzat
a megvalósító intézmény fenntartója 5 %-os pénzbeli
önrésszel támogatja a program megvalósítását.
3.
Móri Cívis Kht.
- A program kidolgozásában tanácsadóként közreműködött
- A kivitelezésben
- az általa bérelt földterület egy részét engedte
át
- gondoskodik a tanulók helyszínre szállításáról
(benzinköltség kivételével)
- vállalja a terület őrzését
- a tanulók távollétében gondozza a növényeket
és állatokat
- a program számviteli teendőinek ellátása, kimutatások,
beszámolók elkészítése
- Web lapkészítés és karbantartás
4.
Móri Cigány Kisebbségi Önkormányzat
Előkészítésben, kivitelezésben
- Folyamatosan biztosítja a kapcsolattartást a
roma családokkal
- Mozgósít a közös programokra
5.
Vitamór Kft.
A kivitelezésben
- vállalja a föld gépi megmunkálását,
- folyamatos mezőgazdasági szaktanácsadást biztosít
6. Közművelődési Szervező
Iroda
Tervezésben
- kézműves tevékenységek fajtái
Kivitelezésben
- Lehetőséget biztosít a városi kézműves tábor tevékenységéhez
való csatlakozásra,
- Térítés nélkül helyiséget és szakembert biztosít
2 heti kézműves munkához
I.6.2.
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK
I.6.2.1. A célcsoportra gyakorolt várható hatás:
(maximum 2 oldal)
Az objektíven meghatározható mutatók listája
1.
Termelési, tenyésztési módok ismerete, gyakorlati
tudása:
ŕ a végzett tanulók elhelyezkedése,
ŕ a családi gazdaságról tanultak megvalósítása
otthon.
2. Rendszeresség, kötelességtudat kialakulása.
3. Tervezés igénye és technikája, értékteremtés,
értékarányok fogalmának beépülése a mindennapi
életbe.
4. A szabadidő célszerű eltöltése, a csavargásból
eredő gyermekbűnözés visszafogása.
5. Kézműves tevékenység ŕ kézügyesség fejlesztése
ŕ munkaerő-piaci esélynövekedés
6. Speciális szakképzésbe való bekapcsolódás lehetősége.
I.6.2.2.
Várható eredmények periódusonként
A projekt objektíven meghatározható, várt eredményeinek
listája a 6.3. Átfogó Ütemterv c. táblázatban
megjelölt főbb elemek sorrendjében periódusonként
1. periódus
a.) Előkészítés - ismereti és tárgyi feltételek
megteremtése
b.) Növénytermelés, értékesítés
2. periódus
a.) Napközis tábor
- Nyári programbiztosítás, rendszeres étkezés
- Rendszeres tevékenység kialakulása családtagok
bevonásával
b.) Őszi begyűjtés ŕ eredmény!
c.) Téli kézműves tevékenység ŕ karácsonyi ajándékok
3. periódus
Tervezés és tevékenység a tapasztalatok felhasználásával.
4. periódus
A napközis tábor látogatottsága.
I.6.2.3.
Kiadványok, publikációk
I.6.2.4.
A projekt eredményeinek, tevékenységeinek fenntarthatósága
a támogatás felhasználása után (maximum 2 oldal)
1.
A megtermelt érték visszaforgatásával
2. A Konzorcium tagjainak érdekeltsége által
Móri Civis Kft. } alkalmazható, felkészített munkaerő
Vitamór Kft. } folyamatos termelése
Cigány Kisebbségi Önkormányzat
- elérhető munkalehetőség a roma lakosságnak
- családi gazdálkodás szorgalmazása
Közművelődési Szervező Iroda
- hatékonyság növelése
3.
Előkészíti a program egy később létrehozható speciális
szakiskola megalapozását.
|